К огато не върви, не върви. Електрическите автомобили показват много силни резултати досега в Европа, но явно ситуацията при Ford не е цветуща. За това говори фактът, че компанията ще съкрати 1000 работни места в Кьолн, Германия, тъй като продажбите на електромобили не вървят по план.
Нещо повече, от 2026 г. заводът ще намали работата си от две смени на една. Ходът е част от по-широка стратегия за намаляване на разходите, стартирана преди година, която вече доведе до протести и първата стачка в историята на завода.
Докато служителите неохотно приеха първоначалните мерки, тази нова фаза се добавя към вече планираните 2900 съкращения на работни места до края на 2027 г. Повечето от съкращенията ще засегнат административните и развойните длъжности. Съкращенията на работни места ще бъдат доброволни, с опции за прекратяване на трудовия договор или частично пенсиониране, а крайният брой ще зависи от преговори със синдикалните представители. Защото, в Германия, както вече стане ясно, съкращаването на служители е изключително трудна и скъпа операция.
Първите съкращения могат да започнат още през януари, с което работната сила ще намалее до около 7600 души. За сравнение, заводът е наемал близо 20 000 души в края на предишното десетилетие.
Преминаването на компанията към електрически SUV-ове – замествайки популярни модели като Fiesta и Focus с Explorer и Capri – не отговаря на очакванията. В Германия регистрациите на нови модели са намалели с 14,3% през 2024 г. в сравнение с предходната година. През последното десетилетие пазарният дял на Ford е спаднал от близо 7% до под 3%, с умерено възстановяване до 4,5%.
Междувременно стратегията на Ford за САЩ остава силна. През 2024 г. компанията продаде 2,08 милиона превозни средства – увеличение с 4,2% и най-доброто ѝ представяне от 2019 г. насам.